양화대교 (2018~)

마음의 안정조차 현실 공간이 아닌 디지털 공간-sns, 게임 등의 가상 공간 포함-에서 위로를 받는 요즘 시대에, 지인들에게 ‘그들만의 안식처’에 대해 묻는 것으로 작업의 문을 연다. 그들과 직접 이야기를 나누고 그 장소에 함께 가서 대형카메라로 단 한 장을 찍는다. 이는 정직한 현실을 기록하기 위함이며, 그 공간에 함께 있었던 나와 나의 지인, 공간이 최선을 다하는 찰나의 순간을 기록한다.

현재 거주하는 지역인 서울과 나고 자란 지역이 불일치하는 지인들을 찾아다니며 서울 안의 그들만의 안식처와 그 공간에서 상호작용하는 지인의 모습을 기록했다. 서울이라는 실패한 유토피아 위에 지어진 그들의 안식처는 모래성 위에 지어진 다락방과도 비슷한 구조를 가진다. 그런 헤테로토피아적 공간을 평면에 옮겨보았다.

우리 모두 어디선가 어느 때에는 이방인이었던 경험이 있다. 그런 사적인 감정을 보편화한다는 의미에서 자이언티의 동명의 곡 양화대교에서 시리즈 제목을 빌려왔다.
Goodbye Yellow Brick Road (2018~)

These days, majority of people take comfort in digital space, including virtual space such as SNS and various online games. I open up the work by asking acquaintances about their "safe haven." in Seoul. Then He/She and I go to the place together to take a single picture with a large format camera. It is distinctive process from digital images which creates numerous meaningless image files and it’s my arbitrary strategy to take honest reality. 

Acquaintances whose region of birth and current residence(Seoul) discords are my subjects. I record a single moment when they interact with their resting places. People constantly move into different spaces for a better future, but as the physical Utopia does not exist, the concept of ideal places easily destroyed like a sand castle. Somehow they continuously find or create their own space to protect themselves from a harsh reality. In that sense, their resting place has a similar structure to the attic built on sand castles. I've moved such heterotopia to a plane.

The title of the series, Goodbye Yellow Brick Road, was after from a song of Elton John. We all have experience of being strangers in somewhere some time. Expanding those personal and private feeling into universalized emotion is a main theme of the work.